STRATÉGIE A METÓDY
Rozlišujeme 3 hlavné stratégie: a) inštruktívna metóda
b) reštriktívna metóda
c) sociálne spolusledovanie
a)inštruktívna metóda
Ide o aktívnu metódu, ktorá zahŕňa nielen vysvetľovanie a komentovanie mediálnych obsahov –pri menších deťoch- ale aj diskusie-staršie deti- o mediálnych témach pričom diskusia by nemala byť vedená jednosmerne, ale mala by hlavne aj zahŕňať postoj a pohľad detí .
b) reštriktívna metóda
Prostredníctvom tejto metódy sa do rodiny dostávajú isté obmedzenia či pravidlá regulujúce využívanie médií. Táto metóda sa delí na kvantitatívnu a kvalitatívnu časť. Kvantitatívna regulácia –limitovanie času(stráveného pri TV alebo za počítačom), počtu (počítačov, mobilných telefónov) Kvalitatívna regulácia – zoznam vhodných programov , výber periodík, filtre zamedzujúce prístup k webovým stránkam s nebezpečným obsahom.
c)sociálne spolusledovanie
Metóda aplikovaná hlavne na televíziu ale dá sa preniesť aj na iné- spoločná aktivita rodičov a detí na internete, spoločné hranie počítačových hier , spoločné sledovanie filmov. Tým, že ukážeme deťom náš výber programov, môžeme ovplyvniť ich výber.
Najefektívnejšia je v oblasti výchovy kombinácia všetkých troch metód.
Dôležitým predpokladom efektivity jednotlivých stratégií rodičovskej mediácie sú mediálne kompetencie rodičov, ktoré idú ruka v ruke s jasnými a pevnými hodnotami, postojmi a názormi. Úmyselné rodičovské sprostredkovávanie mediálnych obsahov je úzko previazanés vlastnými návykmi rodičov, ktorí aj v tejto oblasti predstavujú pre deti základné modely správania.(Izrael,2010)